Tveits ondsinnede løgn om jøder og mord
Et eksempel fra en av Odd Karsten Tveits tidligere bøker
Via en anonym leser ble jeg gjort oppmerksom på noe Odd Karsten Tveit skrev i boken "Palestina - Israels ran, vårt svik" (2023) at det iht jødisk lov (halacha) ikke er ‘mord’ når en jøde dreper en ikke-jøde (s 173).
Dette er en oppsiktsvekkende beskyldning uten noe grunnlag i virkeligheten, men for å være sikker innhentet jeg svar fra overrabbineren i Norge, Michael Melchior. Han svarer:
Det er skrevet mange meninger om dette temaet. De fleste av dem har overhodet ikke noe grunnlag i jødisk etikk eller jødisk lov (halakha). Det ... om at halakha bare gjelder forhold mellom jøder, er heller ikke sant. Halakha gjelder alle relasjoner. Jeg kunne skrevet en bok om dette, men jeg antar at du trenger en kortfattet uttalelse. Så her er den:
Jeg skal hovedsakelig ta for meg den juridiske (halakhiske) siden av forbudet mot at en jøde dreper en ikke-jøde. Men det er avgjørende å understreke at Toraen har et moralsk-etisk perspektiv som går utover det juridiske. Rabbi Avraham Yitzchak Kook (Israels første askenaziske overrabbiner, og en av de mest innflytelsesrike skikkelsene i dagens jødiske liv) uttrykte følgende: «Det er forbudt for gudfryktige å skyve til side menneskets naturlige moral. For da er det ikke lenger en ren gudsfrykt … Denne typen gudsfrykt er en ugyldig etterligning.»
Det finnes åpenbart ikke noe mer støtende for den naturlige moralen til anstendige mennesker enn å ta livet av et annet menneske – ethvert menneske – skapt i Guds bilde, slik man selv er. Dette er grunnen til at Adam, det første mennesket, som var både mann og kvinne, ble skapt før noen religioner, for å lære oss, ifølge Misjna Sanhedrin, at når du tar livet av et hvilket som helst menneske, er det som om du ødelegger hele verden. (Misjna Sanhedrin 4:5). Det finnes versjoner av denne misjnaen som snakker om en jødisk sjel, men alle de opprinnelige manuskriptene viser at det ikke er den korrekte teksten. Det ville heller ikke gi mening i sammenheng med skapelsen av det første mennesket, som gikk forut for alle religioner.
Nå til den juridiske (halakhiske) siden:
Ifølge jødisk lov er det forbudt i Toraen (mi-de’oraita) å drepe en ikke-jøde. En slik overtredelse er blant de mest alvorlige overtredelsene. Det finnes ingen jødisk autoritet som er uenig i dette.
Det finnes tre hovedkilder til dette forbudet:
Den tidligste kilden finnes i 1. Mosebok 9:6:
«Den som utøser menneskeblod, ved et menneske skal hans blod bli utøst; for Gud skapte menneskene i sitt bilde.»
Dette verset fastslår drap på ethvert menneske som en overtredelse av Toraen, og derfor er det også en av de syv noahidiske forbudene som gjelder for hele menneskeheten. Alle er også enige om, som sagt i Talmud (Sanhedrin 59), at det ikke finnes noe som er forbudt for menneskeheten, men tillatt for jøder.
Den andre kilden er i De ti bud, som sier: Du skal ikke myrde (2. Mosebok 20:13).
Talmud (Bava Kama 113) klargjør at dette forbudet også gjelder i forhold til en ikke-jøde. Dette er også den enkle meningen i Maimonides’ formulering, når han innleder lovene om drap med uttalelsen: «Enhver som dreper et menneske overtrer forbudet ‘Du skal ikke gjøre …’, som det står: ‘Du skal ikke myrde.’»
Talmud sier (Tosefta Bava Kama kap. 10) at tyveri fra en ikke-jøde er mer alvorlig enn tyveri fra en jøde, fordi det innebærer vanhelligelse av Gud selv. Kilden til dette prinsippet om å hellige Guds navn, eller det motsatte, kommer fra 5. Mosebok 4:5–9, som tydelig sier at lovenes formål er at folkeslagene skal se at dette er rettferdige lover. Å vanhellige Guds navn er den verst tenkelige synd, og den Talmud Yerushalmi fastslår at en jøde som dreper en ikke-jøde, i tillegg til mord også er skyldig i å ha vanhelliget den velsignede Guds navn (Talmud Yerushalmi, Bava Metzia 2:6).
Jeg håper disse kildene er klare.
Det Odd Karsten Tveit skriver om halacha er altså ikke bare feil, det er ondsinnet løgn. Redaktøren i Kagge burde ha stilt spørsmål ved så oppsiktsvekkende påstander som denne.