Ḥanukka 2025: Øyvind Bernateks tale

Tale avholdt kvelden 2025-12-17, 28 Kislev 5786

Ḥanukka 2025: Øyvind Bernateks tale

Ordfører, bystyrerepresentanter, stortingsrepresentanter, rabbiner Wilhelm, rabbiner Melchior, trosfeller, kjære alle sammen!

Chanukah er lysets høytid, oljens mirakel og minnet om gjeninnvielsen av tempelet i Jerusalem, men Chanukah omfatter noe mer; et sterkt og varig budskap om enhet og samhold. For, før oljens mirakel skjedde det et annet mirakel: Det jødiske folket, som var splittet og under press, fant en måte å stå sammen på.

Makkabeernes kamp var ikke bare mot et fremmed imperium. Det var også en intern kamp mellom dem som omfavnet hellenistisk kultur og dem som forsøkte å bevare jødisk liv. I et øyeblikk med stor fare oppsto enhet. En liten gruppe, bundet av felles forpliktelse, reiste seg sammen og seiret mot de mange.

Menorahen ble tent igjen, for å gjenopprette det evige lyset i helligdommen, og for å gjenopprette hellighet og samhold for vårt folk. Jødisk overlevelse avhenger ikke bare av trofasthet mot G-d, men også av trofasthet mot hverandre.

For at en menorah, skal være kosher, må alle lysene stå i lik høyde.  Lysene representerer mangfoldet blant oss. Derfor er ingen høyere enn de andre. Vi er alle like verdifulle, vi er alle skapt i G-ds bilde. Derfor er det også én stamme trygt mot jorden, fordi alle mennesker kommer fra det samme skaperverket.

Det eneste lyset som skiller ser ut, er shamshen, det tjenende lyset, som vi bruker til å tenne med. Tradisjonelt plasserer vi dette ofte noe høyere enn de åtte andre, som et symbol for oss mennesker. Ved å tjene våre medmennesker, ved å gjøre gode gjerninger, ved ikke å vende ryggen til når noen lider urett eller trenger hjelp, hever vi oss selv til et høyere nivå.

Vi tenner ett nytt lys hver kveld til alle åtte skinner. Talmud beskriver en uenighet mellom Hillel og Shammai om dette. Skulle man starte med å tenne ett eller åtte lys? Begge tilnærmingene er bevart og æret i vår tradisjon. Denne uenigheten, ført med gjensidig respekt, ble et forbilde for pluralisme innen vår enhet. Ulike stemmer bidrar til en felles tradisjon. Uenighet viskes ikke ut, den helliggjøres. Enhet betyr ikke ensartethet. Det betyr å lære hvordan man bringer forskjellige stemmer inn i det samme hellige rommet.

En fruktbar uenighet bygger opp, men når uenigheten ikler seg hatets kappe, når intensjonen ikke lenger er dialog, men destruksjon, slik vi dessverre ofte opplever det i Norge, da blir denne hatretorikken det som bryter ned. Det er ikke vi jøder som blir brutt ned av hatet som rettes mot oss, nei, det styrker oss, det skaper samhold. Det er samfunnet rundt oss, det som tillater hatet å vokse frem og manifestere seg, som brytes ned. Stans dette hatet, ta ansvar, før det ødelegger vårt fine samfunn!

Spesielt i tider når vi jøder føler oss sårbare, kaller Chanukah oss tilbake til hverandre. Hver liten flamme betyr noe. Sammen skyver de mørket tilbake og skaper et lys som varer utover det som virket mulig.

Tusen takk til alle dere som er her og som viser oss støtte, Hver enkelt av dere er et lite lys, og for oss lyser dere virkelig opp mørket. Dere gir oss tro på at vi kan ha en fremtid i Norge, noe som mange av oss de siste to årene sterkt har tvilt og tviler på! Fortsett å skinne, for da heler dere også storsamfunnet, og jeg er trygg på at lyset dere alle bærer med dere, vil smitte over på veldig mange andre!

Måtte lysene vi tenner denne Chanukah styrke våre bånd som et fellesskap, utdype vår følelse av ansvar for hverandre og minne oss på at når vi står sammen, kan selv små lys overvinne stort mørke!

Må lysene også hedre og minne den lille engelen på ti år, Matilda, og de fjorten andre som terroristene så grusomt frarøvet livet til på Bondi Beach!  

 Channukah Sameach!